søndag den 16. september 2012

Tilbagelænet hedonisme fra Down Under

I går drak jeg den vel nok bedste rødvin, jeg har smagt, som ikke er en Pinot. I hvert fald, som jeg kan huske. Og ikke overraskende havde den mange af de kvaliteter, jeg sætter pris på ved en Cali Pinot, nemlig fruit foward, ren, intens, elegant, blød og med behersket styrke.


Navnet er 2004 Yarra Yering Underhill Shiraz. Jeg har læst mig til, at Yarra-dalen ligger i delstaten Victoria i det sydøstlige Australien, lidt nord for Melbourne. Her finder man et relativt køligt klima - køligere end Bordeaux men varmere end Bourgogne, hvis man skal tro dalens officielle turist site. Tørre, kølige somre og små temperaturudsving fra nat til dag takket være nærheden til havet. Lyder lidt som Sonoma Coast men uden tågen, og der producerer man da også rigtig fine kølige Syrah'er.

Underhill er navnet på en 20 hektar stor vinmark, og druerne til denne vin stammer udelukkende fra den vestligste del af marken, hvor stokkene har små 40 år på bagen, og jorden er mere leret og dermed fugtigere end ellers. Det skulle give større, mere maskuline vine med mørkere mere krydrede frugttoner.

Stilistisk er Yarra Yering Underhill i den lette, elegante ende med frugten i absolut centrum. En helt fantastisk fristende aroma af bristefærdige solbær ,der med en let krydret, grøn og dyb saftighed imponerer og får tænderne til at løbe i vand, hver gang man sætter næsen til glasset. I munden fortsætter wow-effekten med en smukt afstemt struktur af modne, fløjlsbløde tanniner, medium styrke og en behagelig sødme, der er nok til at gøre vinen lækker og tilgængelig, uden at den på nogen måde bliver klistret og kedelig i længden. Smagsprofil med masser af solbær, blåbær, friskkværnet peber, vanilje og svage ristede noter. Ubetinget den bedste Syrah/Shiraz, der nogensinde har krydset min vej.
Boeuf bourguignon lavet på Yering Station Shiraz og med verdensklasses Shiraz fra Yarra Yerring i glasset
Vinen er produceret af en gammel kending, der for længst har erobret mit fordrukne hjerte, nemlig Mark Haisma, som jeg havde fornøjelsen at træffe på Falsled Kro i foråret. Ved samme lejlighed havde jeg den endnu større fornøjelse at smage hans lækre Bourgogner, som han i dag producerer i eget navn. Men før han drog til Bourgogne var han altså assistant winemaker for det prestigefulde Yarra Yering Winery, hvor han huserede indtil 2008. Og det er da heller ikke svært at få øje på slægtskabet mellem hans australske og burgundiske frembringelser: Frugten, dybden, renheden, den tilbagelænede, stilfulde hedonisme.

Tak til min søde Helle-Pels, som til stadighed udvider min vinhorisont - og altid krydrer vinnørderiet med førsteklasses mad og selskab.
Yarra Yering forhandles ikke overraskende af Laudrup Vin og står dig i 698 bobs for 1 stk og 524, hvis du investerer i en hel kasse af slagsen.

2 kommentarer:

  1. Hej Nanna

    Godt at se, der stadig er gang i bloggen. Selvom der godt er gået en del Laudrup i den på det seneste :-)

    Jeg havde håbet at møde dig ude i vinlandskabet, nu da din vestkysteksil er overstået. Men det har vist endnu til gode.

    På fredag drager jeg til Californien for at besøge vinerier nord for San Francisco, og den 26. har jeg tænkt mig at prøve at samle betalende gæster til den smagning af en 6-7 udvalgte vine fra området. Har du lyst til at deltage? Som min gæst, selvfølgelig (læs: uden betaling). Du kan evt. invitere Helle Herskind med. Ville være rart med noget lokalkendt kompetence i huset.

    En hurtig kommentar til dit indlæg, i øvrigt: Ifølge DMI er gennemsnitstemperaturen i Melbourne 14 % højere end gennemsnitstemperaturen i Bordeaux. Til gengæld er der præcis den samme relation mellem dagtemperatur og nattemperatur i de to byer. "Kold" er åbenbart stadig et modeord, som man skal tage med et gran salt.

    Anyways, håber, du har lyst til at komme den 26.

    Rasmus

    SvarSlet
  2. Hej Rasmus
    Jo, tak. Frekvensen af nye posts er gået lidt ned, efterhånden som mit civile arbejde fylder mere og mere - men det er entusiasmen ikke. Jeg har ikke længere det californiske vinland i min baghave, men til gengæld infiltrerer jeg langsomt den danske vinverden - og det er også en god ting. Meeen jeg kan da godt misunde dig lidt, at du skal til Californien nu - det er den smukkeste årstid med det bedste vejr, så nyd det big time. Kenneth fra KK Wine er vist også derovre i disse uger, så måske støder I ind i hinanden.

    Og ja, der er gået meget Laudrup i den på det seneste. Det er fordelen ved 'bare'at være blogger: Man kan bare skrive om de vine, der krydser ens vej. Og heldigvis krydser mange gode Laudrup-vine min vej i selskab med Helle, som er en god gammel gymnasieveninde :)

    Det lyder som et spændende arrangement den 26. - tak for invitationen. Jeg kommer meget gerne og hører også lige Helle ad. Glæder mig til at høre mere om det.

    Og ja, du har ret i, at 'koldt klima' er et modeudtryk. Men måske er der 14% køligere i Yarra Valley end i Melbourne? I don't know.

    God tur til Cali - vi tales ved.
    Bedste hilsener, Nanna

    SvarSlet