tirsdag den 5. juni 2012

Når englebasserne synger

Der findes wienerbasser, skattebasser, bulderbasser, liderbasser, bassemænd og panserbasser - og heldigvis også englebasser
Nogle gange rammer man et match af mad og vin, hvor selve matchet løber med opmærksomheden frem for vinen eller maden hver for sig. Og når det så er en ret enestående vin, der matches med en (hvis jeg selv skal sige det) temmelig vellykket forret, så er som om englene synger.

Vinen var en af de bedste Chardonnay'er, jeg kan huske, jeg har smagt, nemlig en 2009 DuMOL Russian River Valley 'Chloe'. En fyldig , cremet, vaniljet, toastet skønhed med liflige Meyer Lemon-noter, lemon drops, tørret figne og abrikos og den der let røgede aroma, man mest fornemmer i eftersmagen som et tyndt fint lag, der dækker ganen. Det er en vin, der har så meget karakter, at man skal være i humør til den, men så er den også - i hvert fald i mine øjne - nærmest uovertruffen inden for sin kategori.

I weekenden blev den nydt i godt selskab til en forret med jomfruhummer, ærte/avocadopuré, rygeost, rødløg, sikrom, rugbrødscroutoner og ærtespirer. Spillet mellem de røgede, ristede toner i både vin og mad, de sødmefulde aromatiske ærter og jomfruhummernes sødme og bløde konsistens op imod vinens syrlighed og aromatiske frugtnoter var så spot on, at der i sandhed var tale om et match made in heaven.

Og da et af disse sjældne øjeblikke endelig indtræf, så glemte jeg selvfølgelig alt om at tage billeder og lod i stedet mig opsluge sanseoplevelsen og det gode selskab. Det er måske ikke så dårlig en prioritering endda - men det betyder, at I må undvære et billede af den ellers ret så smukke mad og nøjes med et billede af den nu tomme DuMOL-flaske. Sådan kan det gå, når musikken spiller, og englene synger.

DuMOL forhandles i Danmark af KK Wine, og denne englebasse er alle de 480 basseører værd.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar