onsdag den 16. maj 2012

Winemaker's dinner på Falsled Kro

Så skete det igen. Oven i købet to gange. Og oven i købet i de mest idylliske omgivelser og i super dejligt selskab. Jeg taler selvfølgelig om vinoplevelser af den helt store slags, som ellers er sjældne, men som jeg på en eller anden måde har gjort mig fortjent til hele tre gange på det seneste.

For et par uger siden var det Van Volxems Rieslinger, der både slog benene væk under mig og var en øjenåbner i forhold til, hvad god Riesling er og kan. (Indrømmet, jeg er ikke særlig erfaren ud i europæisk Riesling, men det er stadig lidt af en bedrift).

I denne weekend gik den vinøse rejse så til Bourgogne og Sancerre, mens den kulinariske og geografiske rejse gik til Falsled Kro, hvor Laudrup Vin og Gastronomi bød på winemaker's dinner med producenterne Vacheron og Mark Haisma.

De to producenter fortjener hver især en post for sig selv, for vi blev præsenteret for intet mindre end ti imponerende vine den aften, og begge d'herrer winemakers var ualmindeligt interessant og sympatisk selskab. Og måske vigtigst af alt: Jeg fik for alvor taget min bourgognemødom - og det gjorde slet ikke ondt :)

Men jeg lægger ud med en stribe billeder fra den smukke Falsled Kro, hvor alle træer står i blomst, og af den delikate menu, hvor især de små appetizers og forretterne skiller sig ud i erindringen. I de kommende dage følger vinbeskrivelserne.

Det idylliske stråtægte bindingsværkshus, som danner rammerne om en af Danmarks fineste restsauranter

Min søde veninde Helle, marketingansvarlig hos Laudrup, og hendes (godtroende) kollega Thomas

Heldige dem, der skal have hjemmedyrkede jordbær på Falsled til sommer

Blomsterhav i æbletræerne
En enkelt blomst

Kommende ribs, gætter jeg på

Stenbiderrogn med rygeost, purløg og rugbrødskrummer

Sådan kan man også servere smør - rørt op med usødet kakao (tror jeg nok)

Vagtelæg
Ristet pighvar med hvid asparges fra Sandager med havesyresauce

Friteret hønseæg på løgmarmelade med nye løg og morkelsauce

Vagtel med foie gras, spidskål, hengemte tyttebær og Karl Johan sky

Kalvekotelet med majroer, fennikel, persillerod og estragonsauce

Lun Epoisses de Bourgogne med nye kartofler, rugbrød, ramsløg og olivenolie





3 kommentarer:

  1. Hej Nanna

    Hvor ser det lækkert ud, og hvor er du heldig at du kender Helle ;)

    Stort tillykke med at bourgognemødommen er blevet brudt - glæder mig til at læse om din oplevelse.

    Hilsen Jesper

    SvarSlet
  2. Lyder rigtigt spændende. Glæder mig til at læse om de enkelte vine.
    vh Ulrik
    www.houlberg.it

    SvarSlet
  3. @Jesper: Jeps, Helle er på mange måder et dejligt bekendtskab :)
    @Ulrik: Mange tak - vil gøre mig umage med beskrivelserne :)

    SvarSlet