søndag den 8. april 2012

En kælder fyldt med skattebasser

I går var jeg en tur forbi Kenneth og KKWine. Vi har mødt ham nogle gange i Californien, hvor vi har nørdet igennem med vores fælles hobby. Han tager turen over dammen mindst 2-3 gange om året, hvor han plejer sine kontakter, møder potentielle leverandører og ellers bare lever det søde liv. Det lyder sgu som et misundelsesværdigt job.

I går var så dagen, hvor jeg for første gang indfandt mig i Kenneths showroom - og jeg havde det som min femårige niece i en slikbutik, for det er en sand perlerække af skattebasser, der hænger på væggene i den lille kælder - DuMOL, Williams Selyem, Rochioli, Dunn, Larkmead, Clos Saron, Brewer Clifton, Paul Lato, J Vineyards, Copain, Diatom, Hirsch - store navne og de fleste af dem meget højt på min like-liste.

Et styks fjerkræ a 21.000 bobs
Og så var der selvfølgelig kultvinen over dem alle - Screaming Eagle. Jeg fik lov at holde en flaske, og med en stykpris på 21.000 gode danske kroner er det nok det nærmeste jeg kommer på det stykke eksklusivt fjerkræ. For selv hvis jeg havde 21.000 kroner at brænde af på vin, så ville mit valg nok falde andre Napa-klenodier, hvor man trods alt får lidt mere volumen for pengene, såsom Shafer, Colgin, Phelps, Dominus, Continuum og Stag's Leap Wine Cellars. For slet ikke at nævne kultvine fra andre regioner såsom Ridge Montebello, Sine Qua Non, Kosta Browne, Saxum, Kistler, Peter Michael, Dehlinger, Marcassin, Denner osv. Vine, der 'kun' koster fra 500 og op til 3-4.000, hvis du altså overhovedet kan få lov at købe dem.

Det sidste er vel nok i virkeligheden Kenneths største fortjeneste. For det er ret unikt, at han er i stand til at sælge vine i Danmark, som er noget nær umulige at opstøve i Californien eller for den sags skyld de fleste andre steder.  Med mig hjem fra Kenneth tog jeg et lille eksklusivt udvalg af primært hvide vine, nemlig en trio af Viognier'er fra DuMOL, Alban og Melville. Dertil en DuMOL Russian River Valley Chardonnay, en J Vineyards brut rose og så et lille finurligt af vin nature fra Clos Saron - meget mere om disse, når vejret kalder på eksklusiv sommervin. Og det må gerne være snart.

3 kommentarer:

  1. Hej Nanna
    Tjaa, det er ret meget for en flaske for en flaske vin. Skulle jeg nogensinde forvilde mig derop, så ville jeg nok gå efter noget bourgogne. Jeg smagte Holy Moly til en smagning, og den var ret god, men ellers har jeg ikke smagt noget af det nævnte. Men det lyder som spændende sager.

    Jeg kunne virkelig godt tænke mig at smage Dominus. Har du smagt den? Jeg er stødt på den forskellige steder til cirka 900 (afhængig af årgang). Hvis du falder over en bedre pris på den, så må du meget gerne sige til :)

    Bedste hilsner
    Simon

    SvarSlet
  2. Hej Simon,
    Ja, hvis man endelig havde 21.000 at spendere på vin, så skulle man måske fyre dem af på et eller to af ikonerne fra Bourgogne. Men som mine smagsløg er nu, er jeg bange for, at jeg nok ville blive lidt skuffet. Det ville kræve nogle måenders eller års tilvænnen til den europæiske stil forinden.

    Har heller ikke smagt Dominus, men jeg kunne godt finde på at slippe 900 for den en dag - bare for at stille min nysgerrighed. Jeg mener, at det er Sigurd Müller, der importerer den, og så vidt jeg husker tager de netop 8-900 for den, men jeg skal nok holde øje med tilbud. Hvis du får valget, så gå efter 2008-årgangen. Den skulle være den bedste i nyere tid.

    Bedste hilsener, Nanna

    SvarSlet
  3. Hej Nanna
    Forleden var jeg forbi Per fra finewines, fordi jeg skulle hente noget Domaine Serene og et par spanske bomber :) Han har også Dominus til de priser. Han siger, at det er en voldsom sag og at den har godt af at ligge lidt. Og kræver sin bøf :)

    Nå, den skal nok prøves på et tidspunkt.

    God weekend
    Simon

    SvarSlet