søndag den 11. marts 2012

Vini D'Italia 2012

Gedemarked
Helle havde forberedt mig på, at Vini d'Italia er et gedemarked. Men hold nu k...! Var der nogen, der havde sendt en scam mail til alle Politiken-læsere om, at der var frebar for gråsprængte akademikere i Politikens hus? For jeg blev sgu løbet over ende af en hord af gråtoppede, fjantede, masende, fordrukne gymnasielærer-typer med blå tænder og spidse albuer, som tydeligvis havde forvekslet en vinsmagning med fri bar.

'Jeg vil gerne smage noget rødvin', 'Mere af den der Barolo' og 'Kan man snart få noget betjening' var standardkommentarer ved smagebordene, hvor de stakkels forhandlere ikke havde meget held med at fortælle om druer, årgange, producenter, vinmarker og produktionsmetoder. Hvorfor i alverden gider folk tylle vin i sådan et gedemarked? Hvorfor køber de ikke bare et par flasker med hjem og drikker sig en skid på i ro og mag? Hvorfor ikke overlade pladsen til os, der kommer for at SMAGE vin - ikke bælle den.

Nå, men væbnet med Niels' (ham med den super tjekkede blog 'Piu Rosso' om fortrinsvist italiensk vin) gode liste over programmets highlights fik jeg banet mig vej gennem masserne og fik nogle rigtig fine vinoplevelser med hjem til gengæld. Italiensk vin har jeg kun et overfladisk kendskab til og kun få rigtig positive erfaringer med. Men da jeg jo har sat mig for at udvide min vinhorisont i 2012, så var Vini D'Italia et godt sted at starte.

Og ja, jeg fik korrigeret mit syn på italiensk vin i positiv retning. Generelt var aromaer og smagsprofiler right up my alley. Det overordnede indtryk var rene, karakterfyldte, frugtige, let krydrede, komplekse og elegante vine, som jeg sagtens kan værdsætte. Det er strukturen, jeg kæmper lidt med. Det høje syreindhold og de kantede tanniner. Jeg er vant til og foretrækker en mere poleret og pleasende mundfornemmelse. Men når jeg så en gang imellem støder på en italiener med en mere 'moderne' struktur, så begynder det at gå op i en højere enhed for mig.

Helle på hårdt arbejde for Laudrup Vin og Gastronomi
Det mest værdifulde udbytte af kampen mod snalrede, velbjergede '68'ere var, at jeg virkelig fik pirret min nysgerrighed og gik derfra med lysten til dykke lidt dybere ned i den italienske vinverden. Jeg tror, store oplevelser venter mig her.

Her kommer smagenoterne:
2009 Pio Cesare Barbera d'Alba  (Laudrup Vin og Gastronomi)
Dejlig frugtig næse uden de store dikkedarer. Lyse, røde bær. En bitterhed i slutningen og eftersmagen trækker lidt ned i min bog. De samme gør syrligheden, som er rimelig skarp for min new world-gane.

2009 Pio Cesare Barbera d'Alba Fides (Laudrup Vin og Gastronomi)
Noget mere poleret udtrykt. Noget mere tyngde. Bærnoterne er lidt mørkere, og der er måske et strejf eller to af lidt kaffe og vanilje. Der er skruet ned for syren, eller også er en bare holdt lidt bedre i skak af den større fylde.

2007 Pio Cesare Barbaresco (Laudrup Vin og Gastronomi)Fantastisk næse (brombær, kirsebær, blommer, vanilje), men noget af bitterheden vender tilbage i munden i denne Barbaresco. Men jeg er måske også lidt sart. Ser i mine noter, at jeg har skrevet. AV! Tanniner! :)

2007 Pio Cesare Barolo (Laudrup Vin og Gastronomi)
Igen fantastisk næse med hints af marcipan, kirsebær, mørk frugt og mokka. Fyldig i munden, og selvom tanninerne river lidt, så virker ikke de distraherende i det samlede billede. Helt sikkert en vintype, som jeg skal udforske lidt mere.

2009 Vietti Perbacco Nebiolo (Nichevin)
Ret spinkel både i næsen og munden. Lidt lyse bærnoter, måske lidt rabarber, et strejf af sort peber. Men til gengæld masser af syre. Virker ikke velbalanceret på mig.

2008 Castello di Nieve Barbera d'Alba Matarello DOC Superiore (The Wine Company)Hvad gør man, når næsen er dagens dårligste oplevelse, men smagen og strukturen muligvis den bedste? Sur kål gør bare ikke noget godt for mig i en vin, men da jeg først fik sat læberne til glasset, var den super skøn. Masser af hindbær, lakrids, valnød, måske syrnet mælkeprodukt. Rund og blød og en fantastisk lækker eftersmag, hvor hindbærrene bare hang ved og ved.

2008 Ettore Germano Vigna della Madre Barbera d'Alba (Viniropa)
Næse præget af røde bær og grønne urter a la salvie og kørvel. Medium styrke og ret meget tryk på syre og tanniner. Stram, men rimelig elegant. Dog ikke helt gavmild nok til min smag.

2009 Massimago 1883 Valpolicella Superiore (Viniropa)

Mørke stenfrugter i næsen og umiddelbart mere tilgængelig mundfornemmelse. Rundere og blødere, men stadig med en let prikkende syre. En nemmere vin, men måske også uden det, der gør nogle af de andre interessante.

2011 La Battagliola Lambrusco Grasparossa di Castelvetro DOC 2011 (Carlo Merolli)Lækker Lambrusco, som er ret svær at kategorisere: Tør men alligevel med fremtrædende frugtsødme. Næsten som en tør solbærvin. Mørk rubinrød farve i glasset med små bitte perlende bobler og ret kølig serveringstemperatur. Lækre noter af solbær, måske jordbær, men også et strejf af noget ostet, og måske lidt valnød. Ret delikat vin, som virkelig appellerer til fantasien hvad angår pairings. Tror den vil være fantastisk til en insalata caprese, simple pastaretter og måske endda pizza med ikke alt for krydret topping. Helst på en varm sommerdag, selvfølgelig, hvor vinens læskende kvaliteter vil være ekstra værdsat.

6 kommentarer:

  1. Hej Nanna!
    Ja, der er et eller andet i det samarbejde med Politiken som ikke fungerer, min oplevelse sidste år var i stil med din, et semi-bøvlet gedemarked med for mange mennesker og et afsporet fokus. Og en markant kontrast til de forrige år, hvor det foregik luftigt, roligt og med fokus på vinene og producenterne. Jeg tror ikke det er tilfældigt at Atomwine valgte at blive væk i år, det må simpelthen virke absurd at stå og hælde Poggio di Sotto op i den der heksekeddel..

    Men under alle omstændigheder en rigtig god mulighed for at smage et bredt felt af høj kvalitet, og det virker det bestemt som om du har fået ud af det - fine noter!

    Mange hilsner,
    Niels

    SvarSlet
  2. Hej Nanna

    Sikke nogle gode og detaljerede noter, midt i det tåbelige kaos. Respekt :)

    Som du beskriver settingen, er det vist både godt og skidt at jeg ikke havde tid til at deltage.

    Jeg har et spørgsmål, som jeg tillader mig at stille dig her. Jeg har en kollega der skal besøge Napa Valley om et par uger, og hun vil meget gerne besøge en vingård. Hun er på ingen måder vinnørd, men vil bare gerne have en stor og god vinoplevelse derovre.
    Kan du anbefale et godt vinhus, der af den ene eller den anden grund vil give hende en på opleveren? Og skal hun evt. Bestille en tid på forhånd?

    Håber det er ok med spørgamålet, og at det er til at besvare ;)

    Hilsen Jesper

    SvarSlet
  3. Hej Nanna

    Lyder som en små-kaotisk stemning, hvad jeg også har hørt andre steder fra. Jeg havde desværre ikke mulighed for at deltage selv, vi var på Chokoladefestival med Skjold Burne.
    Italien er et mega stort og kompliceret vinland, men det fede er alle de nuancer der bliver ved med at lukke sig op. Nærmest bag hver en bakketop.

    Hyg dig

    Frederik

    SvarSlet
  4. @Niels: Ja, kvaliteten og line up'et af vine var bestemt rigtig fint. Næsten lidt for fint til lejligheden. Det var svært at orientere sig, svært og koncentrere sig om vinen og umuligt at komme i dialog med de stakkels folk i standene, der havde svært ved at følge med, og som tydeligvis var trætte af alle de fulde stativer, der bare ville bælle vin :)

    @Jesper:
    Selvfølgelig er det OK :)
    Jeg har lavet en del små 'rejseguides', som kan ses her: http://vinensvildevesten.blogspot.com/search/label/Vinturisme

    Bedst er måske denne her, som er et svar på en anden læsers spørgsmål (se kommentartråden): http://vinensvildevesten.blogspot.com/2012/01/vr-velkommen-2012.html#comment-form - her er også andre gode rejsetip til området/San Francisco


    Det er jo nærmest umuligt at nævne bare et winery - og hvis man tager turen til enten Napa eller Sonoma, så kan man lige så godt besøge 2-3 stykker. Her kommer 3 bud, som både laver god vin, og som ligger smukt med fine taste rooms:

    Napa Valley: Darioush, Schramsberg (sparkling - bestil i forvejen, det er en super rundvisning og smagning) og Stag's Leap Wine Cellars.

    Sonoma County/Russian River Valley: Iron Horse (sparkling), Lynmar Estate og Rochioli.

    @Frederik: Ja, den italienske vinverden føles lige så stor som resten af vinverdenen tilsammen - i hvert fald i diversitet og druesorter :)

    SvarSlet
  5. Tusind tak, Nanna. Jeg giver dine tanker videre.

    Jesper

    SvarSlet
  6. Hej Nanna,

    Du beskriver det så flot. Stoppede stort set med vinmesser for et par år siden, da jeg simpelthen ikke orker det gedemarked som det er, det går mere ud på druk end information og smagning af vine.. Bruger hellere tiden på et på gode flasker privat eller en smagning hvor man sidder ned og får information om det, som smages.

    mvh
    Rasmus / winefactory.dk

    SvarSlet