mandag den 23. januar 2012

Fair weather bobler

I går var regnvejrssøndag, arbejdssøndag og planlægningssøndag. Det kunne lyde lidt trist, men det hjalp på stemningen, at det også var NFL semifinale-søndag med SF 49ers mod NY Giants. Ikke at jeg går ret meget op i football, men når nu min hjemby er nået så langt, så bliver jeg grebet lidt af stemningen alligevel. De dedikerede fans kalder med foragt sådan nogle som mig for 'fair weather fans' - og selvom vejret i går var alt andet end fair, så har de helt ret. Og jeg kan sagtens leve med det stempel.

Så søndag blev til boblesøndag, selvom 49ers tabte på den mest dumme og ærgerlige måde - bobler er lige så gode til at trøste som til at fejre. Så vi skuttede os inden for i regnen og lunede os ved tanken om SF Giants' mesterskab i baseball for lidt over et år siden. Man kan ikke få det hele.
Regnvådt star spangled banner.
De klassiske 49ers farver i Candlestick Park
Boblerne var en af mine foretrukne hverdagspanjer, nemlig Mumm Napa Brut Prestige. Enkel og fin med dejlige brioche-toner, grønne æbler og vanilje. Ren og skær og lige til at nyde. Og til $15 lidt af et kup.
Guld i glasset, men ikke på banen.
Jeg har forresten opdaget, at den danske vinimportør American Wine fører Domaine Chandon, som også er et af de delvist Champagne-ejede sparkling wineries i Californien. Konkret er det to entry level NV sparklers fra dette hus, der har fundet vej til Danmark, nemlig Blanc de Noirs og Rosé-modellen. De koster 150 kroner - og leverer god kvalitet for pengene, som snildt matcher cremant'er, champagner og cava'er i samme prisklasse.

Mine favoritter inden for californiske bobler er imidlertid Domaine Carneros, Schramsberg og Mumm, men de er også lige et lille nudge dyrere. Schramsberg starter ved ca. 185 kroner hos Sigurd Müller, og jeg har endnu ikke fundet en dansk forhandler af Mumm og Domaine Carneros - men jeg har hørt, de findes, så jeg leder videre.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar