torsdag den 8. december 2011

De bedste bobler

I min forrige post kommenterede jeg på Jon Bonnés 2011-liste over gode Pinot'er fra Californien og Oregon. Listen fik mig til at konstatere, at jeg langt fra er færdig med at udforske dette dejlige emne - og det er jo på sin vis godt nyt. Men jeg føler mig alligevel kaldet til ganske (læs: knap så) subtilt at gøre opmærksom på, at jeg tilsyneladende er rigtig godt med, når det kommer til californiske bobler.

Med andre ord: Jeg kender og har smagt samtlige vine på Bonnés liste - de fleste af dem mere end en gang. Og jeg kan kun dele hans entusiasme for denne kategori, for jeg har sagt det før og siger det gerne igen og igen: Californisk sparkling wine er fuldstændig overset uden for Californien, og det er synd, for staten leverer stribevis af top-sparklers og mange af dem er fantastisk value for money.

Således genopfyldt med selvtillid tænkte jeg, at jeg vel lige så godt kunne lave min egen top ti over californisk sparkling wine. So here goes:

1. Domaine Carneros 2005 Le Rêve Blanc de Blancs ($90)
Topvinen fra Domaine Carneros, som måske nok er den bedste sparkler (inkl. chamapgner) jeg nogensinde har smagt. Fantastisk boblende, silkeblød, skummende mouth feel, forførende næse med røde æbler, nødder, brioche og citrus. Elegant, suveræn, luxuriøs og bare out right sparktacular!

2. Schramsberg Mirabelle NV Rosé ($20)
Det bedste value offer i kategorien. Imidlertid skal man ikke købe den, fordi den billig, men fordi den er virkelig, virkelig god. Røde bær, nødder, lidt skovbund, frisk, kompleks, spillevende bobler og en yndig sart rosa farve i glasset. Fabelagtig og meget madvenlig.

3. Schramsberg NV Blanc de Blancs ($35)
Rank, ren, frisk, grønne æbler, citron, danseglade fine bobler og en vidunderlig dragende næse med strejf af kridt og friskbagt brød.

 4. Louis Roederer Anderson Valley NV Brut ($20)
Her bliver der skruet op for styrken og de ristede indslag. Her er jordprægede undertoner, modne æbler og et strejf af sød pibetobak. Prikkende bobler og frisk syre afbalancerer det lidt tunge udtryk på fornemmeste vis.

5. Domaine Carneros NV Brut ($20)
Klart slægtskab til Le Rêve. Lidt mere grønne, syrlige æbler, lidt mere smørbagte fødselsdagsboller, vanilje og pivfrisk syre. Dejlige holdbare og livlige bobler, der dog ikke er helt så små og tætte som i drømme-udgaven.

6. Iron Horse 2006 Wedding Cuvé ($38)
Æbler, vanilje, hasselnød, ristet mandel. Fine, tætte bobler. Super dejlig vin. Jeg kan ikke helt forklare, hvorfor den ikke kommer højere op på listen, for på papiret lyder den helt perfekt - og det er den også næsten. Må hellere gennemføre en reevaluering en af de nærmeste dage. It's a tough job, but someone's gotta do it.

 7. Mumm Napa NV Brut ($15)
Her får du virkelig a lot of bang for the buck. Fine citrusnoter og et strejf af gær. Ren, frisk, enkel og let tilgængelig uden på nogen måde at være kedelig. Det er en vin, der gør det, den er bedst til - nemlig at blive nydt.

8. Domaine Chandon étoile NV Brut ($40)
Denne sparkler hører også til i den fyldige og krydrede ende af skalaen. Tænk bagte æbler frem for rå. Tænk duften af nybagte brune kager, der lige er kommet ud af ovnen. Og tilføj så et strejf af vanilje og fine, tætskummende bobler. Denne topvin fra Domaine Chandon er et yderst behageligt bekendtskab.

 9. J Vineyards Cuvée 20 ($25)
Cuvé 20 er entry level-sparkleren fra J Vineyards og er en elegant, rank, frisk og lækkert perlende vin. Masser af citrusnoter - citron, pinke grape og lime. Diskrete hints af vanilje og gær. Super vin til prisen.

10. Gloria Ferrer NV Sonoma Brut ($15)
For dine 15 dollars får du en dejlig lige-ud-af-landevejen-vin, som bør nydes uden dybere filosofiske overvejelser. Let og frisk med hints af pærecider og vanilje - faktisk minder den mig lidt om en god prosecco.

Alle vinene på listen er selvfølgelig fremstillet efter Méthode Champenoise, og i Danmark forhandles Schramsberg af Sigurd Müller og J Vineyards af KKWine.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar