lørdag den 12. november 2011

På lynvisit i den syvende himmel

Det sker under tiden, at man bare falder pladask for en vin. Uden forbehold, uden at fortænke det hele, uden større analyse. Det er bare forbasket godt, og man behøver kun at læne sig tilbage og nyde vinen og glemme alt andet for en stund. Det er paradis på jord for en vinelsker.

Vinen, der for nylig sendte mig på lynvisit i den syvende himmel, var ikke overraskende en Russian River Pinot Noir, og den kom fra den lille producent Mueller Winery. Vineriet blev grundlagt i 1991 og har levet et godt men lidt gemt liv indtil de senere år, hvor deres vine virkelig har skinnet igennem.

Ikke verdens mest sexede label design, men så er det godt, at mor har lært os ikke at skue hunden på hårene.
Vi besøgte Mueller for nogle måneder siden, hvor vi smagte på en Chardonnay, en Sauvignon Blanc og tre 2008-Pinot'er. Ved den lejlighed må jeg have lidt af 'palate fatigue' efter en lang og effektiv dag i vinlandet, for selvom jeg syntes godt nok om Pinot'erne til at købe nogle flasker med hjem, blev jeg ikke sendt på himmelfart. Godt, jeg fik en reprise. Her kommer smagenoterne:

Mueller 2008 'Eastside' Russian River Valley Pinot Noir
Vidunderlig! Gavmild! Forførende! er de første ord, der falder mig ind. Masser af mørke bær: Solbær, blåbær, sorte kirsebær, kirsebærlikør, sort peber, lidt rå lakrids. Frisk syre bag al frugten og utroligt indbydende. Et strejf af sort oliven, der lige giver det dér pift, som gør den interessant i det lange løb og hæver vinen flere klasser over gennemsnittet. Solmodne hindbær og vanilje i eftersmagen. Man mærker den høje alkoholprocent, men i dette tilfælde falder den i tråd i med resten. Et eksempel på, at der er ikke nogen absolutter, når det kommer til vin. Det er altid et spørgsmål om balance. Alt i alt en Pinot Noir helt efter mit hjerte: Nem at falde for og endnu nemmere at indlede et seriøst forhold til. En (for mig) helt ny producent stryger direkte ind i min CaliPinot Hall of Fame!

Mueller forhandles desværre ikke i Danmark, men har du lyst til noget i samme boldgade, så prøv Hartford Court, som du finder hos worldofwine.dk

Ingen kommentarer:

Send en kommentar