onsdag den 23. november 2011

Hwa'e nåe mæ en swing om?

Don't worry - det er ikke mine nordjyske aner, der endelig har indhentet mig. Det er såmænd bare fri association over temaet slyngning af vin i glasset. Min tilgang til fænomenet har hidtil været ganske simpel: Når jeg slynger vinen, kan jeg bedre dufte den, og det er som om, at de fleste vine lige som bare 'falder på plads' af at blive slynget - lidt lige som når man ryster en dyne. Og så er slyngningen vist også bare blevet en dejlig vane, som jeg udfører mere eller mindre ubevidst, og som jeg forbinder med nydelse og afslapning.

Men hvorfor lade noget være simpelt, når man kan gøre det kompliceret? Min private husforsker har sendt mig en artikel fra det ansete videnskabelige tidsskrift Science, hvori fysikeren Martino Reclari, som studerer væskedynamik ved École Polytechnique Fédérale de Lausanne, fortæller om et forskningsprojekt, hvor det er lykkedes ham sætte en matematisk formel på vinens bevægelse i glasset.


Et nærstudie af vinens bevægelse i glasset: Ved at ændre på parametre som mængden af vin, glassets diameter og størrelsen af de cirkler, som glasset bevæges i, kunne forskerne genskabe bølgeformationer med henholdsvis en, to, tre og fire bølger på en gang.

Så hvis du ikke kan leve uden svaret på, hvorfor du nogle gange danner en enkelt stor bølge i glasset og andre gange mange små bølger , så læs videre her:

Der er tre afgørende forhold på spil:
1) Forholdet mellem mængden af vin og glassets diameter.

2) Forholdet mellem glassets diameter og størrelsen på de cirkler, du bevæger glasset i.

3) Forholdet mellem de fysiske kræfter, der påvirker vinen i glasset, nemlig centrifugalkraften, som tvinger vinen ud mod siden af glasset, og tyngdekraften, som tvinger vinen nedad.

Det er altså forholdet mellem disse faktorer, der er afgørende for bølgens facon i glasset - ikke glassets absolutte størrelse eller den absolutte mængde af vin.

Men måske er det mere nyttigt at vide, hvordan man undgår, at vinen skvulper over på grund af overivrig slyngning. Og i den sammenhæng er det jo en uvurderlig opdagelse, at Merlot-bølger 'knækker over' som en brænding på havet og derved danner uklædelige sprøjt, når vinens acceleration er over 40% af tyngdekraftens styrke. Det svarer i øvrigt til fire sekundmeter, in case you were wondering.

Fik jeg nævnt, at jeg er vild med forskere?

Ingen kommentarer:

Send en kommentar