fredag den 7. oktober 2011

FredadagsRecap: EU fører vinkrig på amerikansk territorium, Gay Grapes, Indkøbs(u)vaner, Hvad Pinot har tilfælles med måner, Vinøse Wallpapers og Panjebegejstring

Q: FredagsRecap - hvad er nu det?
A: Hver fredag samler jeg op på highlights fra vinblogs og andre vinmedier, som jeg følger dagligt. Her får du overblik og måske inspiration til videre læsning. Det er ren public service.

Find tidligere FredagsRecaps her

Goodgrape: EU fører vinkrig på amerikansk territorium
Nu begynder den amerikanske vinverden at mærke, at EU smider endog rigtig mange euro efter markedsføringen af europæisk vin. Markedsføringsindsatsen er en del af den storstilede vinreform, som EU søsatte tilbage i 2006, og som strækker sig helt frem til 2019. Eksempelvis er 50% af helsideannoncerne i seneste nummer af Wine Spectator helt eller delvist betalt af EU. Jeff Lefevre fra vinbloggen goodgrape.com giver en god og grundig redegørelse for den europæiske vinreform og dens potentielle implikationer for det amerikanske og globale vinmarked.
Bliv klogere her

Wine Spectator: Gay Grapes
Hvert år afholder Wine Spectator en videokonkurrence, hvor læsere indsender hel- og halvprofessionelle videoer, som hylder vin og vinkultur. Vinderen blev kåret for nylig, og min favorit, som har nogle temmelig gay druer i hovedrollen, fik tredjepladsen.
Kig med her
 

Holmgård: Indkøbs(u)vaner
Rasmus Holmgård opfordrer danske forbrugere til at handle vin snart sagt alle andre steder end i de store supermarkedskæder. Det altoverskyggende argument er, at det er de små forhandlere, der sikrer diversiteten i udbuddet i Danmark. Så skru op for eventyrlysten og bestil vin på nettet eller hos den lille vinhandel. I couldn't agree more. Holmgårds artikler er som regel ret velresearchede og har tit mange gode fakta med om vinmarkedet og -forbruget i Danmark. Det gælder også denne gang, og det gør artiklen ekstra interessant.
Læs selv her

Vintanker: Er online vinkøb cool?
Lidt i samme boldgade gør Jesper sig vintanker om, hvorvidt det er god stil at købe vin online. Betænkeligheden går på, at det uvægerligt skader de små forhandlere med fysiske butikker. Jeg køber selv det meste af min vin direkte hos producenterne, resten køber jeg online og hertil kommer udvalgte hverdagsvine, som jeg finder i Safeway (en slags Superbrugsen, som har et rigtig fint udvalg af californiske vine til meget lave priser). Jeg tror på, at både små og store vinforhandlerne, fysiske såvel som online, skal overleve på at have de rigtige produkter til den rigtige pris. God rådgivning er et stort plus, men i det lange løb bliver kunderne ikke hængende, hvis ikke pris og produkt er konkurrencedygtige. Life is tough - men sådan er det bare.
Læs Jespers overvejelser her

Heimoff: Pinot'er har den stil Pinot'er skal have

Steve Heimoff har læst bogen 'In search of Pinot Noir' af Benjamin Lewin og er nået frem til den konklusion, at Pinot Noir altid har været en dynamisk størrelse under forandring, og at der altid har været divergerende meninger om, hvad 'rigtig' Pinot Noir er. Derfor mener den gode Heimoff, at der ikke er grund til at lytte alt for meget til kritikerne af californisk Pinot Noir, som ifølge mange burgundifile er for stor og uelegant. Stil og smag skifter som en vis vinekspert skifter underbukser, så spring op og fald ned på det, nyd den vin, du foretrækker, og glæd dig over diversiteten.
Læs Steves ræsonnementer her

Vinography: Vinøse desktop wallpapers i efterårsfarver
Jeg har før omtalt de smukke desktop wallpapers, som Alder Yarrow jævnligt stiller til rådighed for sine læsere på vinography.com. Jeg må ikke gengive dem her, men tjek dem ud - de er virkelig flotte. Ikke mindst de seneste efterårs- og høstbilleder.
Se med og download her

Winelover: Simon elsker panje
Simon fra Winelover har en fantastisk evne til at formidle sin glæde og entusiasme for vin. Ikke mindst i den seneste post, hvor han hylder en sexet dame ved navn Krug Rosé. Mine tænder løber i vand, og jeg glæder mig til, at en af mine venner inviterer mig på surprise-Krug.
Glæd dig sammen med Simon her

Ingen kommentarer:

Send en kommentar