fredag den 30. september 2011

FredagsRecap: Økser, markedsføring, flaskevariation, Hitler og fede lønninger

Hver fredag samler jeg op på highlights fra vinblogs og andre vinmedier, som jeg følger dagligt. Her får du overblik og måske inspiration til videre læsning.

Gastromand svinger øksen
Gastromand anmelder den californiske rødvin Acha. Der er tydeligvis tale om en rigtig herrevin, og Gastro-gutterne er vilde med den. Det er da heller ikke Mr. Hvem-som-helst, der står bag vidunderet. Mark Herold var i flere år bagmanden bag det populære Napa-vinhus Merus, der med Herold som ejer og winemaker leverede årgang efter årgang, som fik anmelderne til at savle. I 2007 solgte Mark Herold sit vineri til koncernen Foley Wine Group, og året efter fik han sparket, som det er set så ofte før. Acha er Herolds nye projekt, og skal man tro Gastro-gutterne, har han stadig styr på sit sh..!
Læs selv her...

Markedføringstanker
Den så godt som altid halv-koleriske Steve Heimoff gør sig overvejelser om markedsføring af vin. Hvordan bliver et vineri berømt, hvordan fastholder man berømmelsen, og hvordan genvinder man den, hvis man har mistet den. Jeg har gennem snart et par år arbejdet med markedsføring af vin, så dette emne interesserer mig altid. Og da Heimoff aldrig går af vejen for at dele øretæver ud, er hans blog som regel ret underholdende. Samtidig er kommentarsporet på hans blog ofte mindst lige så interessant som Heimoffs egne indlæg, for her huserer kendte winemakers, eksperter og bloggere, og selvom tonen kan være skarp, er niveauet som regel højt.
Læs selv her...

Flaskevariation - den onde ånd i flasken
Frederik Kreutzer beretter om fænomenet flaskevariation - det forhold, at der kan være endog stor forskel fra flaske til flaske, selvom der er tale om nøjagtig den samme vin. Det kan skyldes fejl i flasken, proppen, lagringen og behandlingen fra producent til forbruger. Men fænomenet er særligt udbredt inden for champagne og sparkling wines, og dertil kommer, at non vintage-vine i princippet kan variere aldersmæssigt med mange år, selvom deklareringerne på etiketterne er identiske. Det giver selvsagt nogle overraskelser, når man smager to 'ens' champagner side-by-side.
Læs selv her...

Winemakers lever godt
Alder Yarrow - vel nok en af de mest kvalificerede og mest respekterede amerikanske vinbloggere - referer på sin blog, Vinography, til en undersøgelse, som viser, at amerikanske winemakers tjener overraskende godt. Jeg har mødt mange winemaker-føl og praktikanter, som har arbejdet hårdt for så godt som ingenting i håbet om at blive en 'rigtig' winemaker en dag. De fleste giver op undervejs, men de, der klarer cuttet, kan tilsyneladende se frem til en klækkelig hyre på gennemsnitligt ca. $95.000 årligt - godt og vel to gange den gennemsnitlige indtægt i USA. Not bad at all - måske noget, man skulle overveje, hvis altså man orker de mange 'kærlighedstimer', man først skal lægge i arbejdet, specielt hvis man ikke har en ph.d. i viticulture eller kemi fra UC Davis.
Læs med her...

Hitler som kult-winemaker
I know,  I know, de mange versioner af scenen fra filmen Der Untergang, hvor Hitler flipper ud på sine undersåtter er old news. Men denne udgave nu ret sjov, ikke mindst hvis du som jeg også har et horn i siden på kultvinerierne, som tydeligvis arbejder hårdt i kulissen på at blive betragtet som et kultvineri, som ikke behøver løfte en finger for at markedsføre sig. For tiden cirkulerer videoen på mange amerikanske vinblogs, så jeg er vist ikke den eneste, der gnækker lidt i skægget over den.
Se med her:

Ingen kommentarer:

Send en kommentar