fredag den 20. maj 2011

En lødig vin?

Guderne skal vide, at jeg ikke er relativist, når det kommer til vinkvalitet. Alligevel begynder det straks at klø over hele kroppen, når Søren Frank på b.dk skriver, at Moscato d'Asti generelt er en mere lødig vin end den så udskældte Asti. Kløen skyldes en overfølsomhed over for klogeåger, der giver sagesløse mennesker dårlig samvittighed over at have det, som eksperterne stempler som dårlig smag.

Lødig vin for os med god smag. Resten kan snige sig hjem langs med Netto-muren i ly af tusmørket med røde ører og en flaske Riccadonna under armen.
Dette er ikke et forsvar for Asti. Det er ofte noget sødt, klistret stads, som ikke er de 35 kroner værd, som en flaske Riccadonna koster i Netto (har været der - flere gange). Og nu vi er ved det, har jeg også i tidens løb købt mange flasker Mateus, Banrock Station og det, der er værre. Og jeg nød endda at drikke dem, hver og en.

Dette er heller ikke en overgivelse til mange danskeres tilbageholdenhed over for at spendere mere end to flade 20'ere for en flaske vin. Jeg formoder, at Søren Frank og jeg deler ønsket om, at flere mennesker bliver mere interesserede og begynder at smage mere omhyggeligt på, hvad det er, de drikker. Og at de måske får øjnene op for de mange store vinoplevelser, der venter, hvis man kan og vil gribe lidt dybere i lommen en gang imellem.

Og dette er heller ikke en afstandstagen fra smagsdommeri. De fleste vinelskere - mig selv inklusiv - skeler gerne til, hvad mere erfarne og kloge vinfolk mener om en given vin, distrikt, årgang, druesort osv. Det giver lidt retning i søgningen efter den næste store oplevelse blandt det enorme udbud af interessante vine. Søren Frank er faktisk en af de skribenter, jeg læser fast, selvom jeg har fornemmelsen af, at vi ikke helt har den samme smag. Han er vidende og velskrivende og derfor næsten altid et interessant læsebekendtskab (her undtager jeg hans klumme på b.dk, hvor han i flere afsnit beretter om sin slankekur - snork! Kan vi komme tilbage til vinen, tak!).

Dette er en spontan irritation over ordvalget 'lødig', som i mine ører klinger temmelig arrogant og nedladende. Vel er der stor forskel på kvaliteten af vin, men det er altså fuldstændig legitimt at drikke det, man nu engang synes smager godt. Så lad dog sæsonens søde studiner drikke sig ned i Asti i Kongens Have, hvis det er det, de vil. Og lad endelig Hr og Fru Jensen købe deres 3-for-100 tilbudsvin i Føtex til lørdagens grillaftenen i haven.

Og lad dette være en opfordring til alle klogeåger derude (inkluderer igen mig selv) til at udgyde deres viden og  entusiasme på en måde, som ikke bekræfter fordommene om, at fin vin er noget utilgængeligt værk for selvhævdende snobber (selvom der desværre godt kan være noget om snakken). Elsker vi ikke alle sammen entusiaster som brødrene Price, Top Gear-drengene og sågar gode gamle Henrik Voldborg, hvis formidable formidlingsevner skaber nye entusiaster og interesse for deres felt? Lad dem være inspirationen til en positiv, entusiasme-drevet formidling, som vækker nysgerrighed og eventyrlyst frem for røde ører og skamfuldhed over at have en såkaldt dårlig smag.

Anyway - i aften vil jeg nyde et glas kølig Chablis. Ikke fordi det det er en lødig vin, men fordi den vil passe forbandet godt til skindstegt torsk med citron/kapers-smør og sommervejr.

Cheers!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar