fredag den 1. april 2011

Syrah er det nye sort

Californisk Syrah er i gennem de sidste par år blevet udråbt til the next big thing. Og selvom jeg er en Pinot-pige, så har jeg også en svaghed for de fyldige, frugtige basser, som passer ualmindelig godt til lækre lamsebamser!

Inspireret af Rasmus Holmgårds post om Rhone-vine poppede jeg en californisk Rhone-blanding i går aftes. Blanding er måske så meget sagt, for der er tale om 2005 Ambullneo 'Howling' Santa Mariah Syrah, som er sammensat af 97% Syrah og 3% Viognier. Vinen var på mange måder en stor oplevelse - det vender jeg tilbage til.

Ifølge en af mine yndlingsskribenter, Winespectators Matt Kramer, gør druen sig virkelig godt i Californien - men den har stadig til gode at slå bredt igennem. Amerikanerne er vanedyr, og de to druesorter, der oprindelig gav Californien sit gennembrud på den internationale scene, nemlig Cabernet Sauvignon og Chardonnay, er stadig de foretrukne druesorter her. I følge Kramer er en af udfordringerne, at Syrah har brug for flere års lagring, og det stemmer altså dårlig overens med en vinkultur, hvor vin typisk drikkes inden for få timer efter, den er købt.

Jeg indrømmer det gerne, jeg er en Pinot-pige. Jeg er bare vild med den elegante, frugtige, spinklere og mere raffinerede vin, som typisk kommer ud af Pinot Noir. Men en god Rhone-vin står bestemt også højt på min bælle-liste, og især de franske af slagsen. Så på det seneste har min nysgerrighed drevet mig til at kaste mig over Californiens så højt besungne Syrah'er og røde Rhone-blandinger (rødvine baseret på Rhone-distriktets traditionelle druesorter, typisk Grenache, Syrah, Viognier og Mouvedre). Disse vine har frugtigheden tilfælles med Pinot Noir, men er typisk fyldigere, mere krydrede og har mere tannin (den der garvesyre, som giver vinen lidt mere bid og udtørrer munden lidt).

Derfor var det, at vi sad med the 'Howling' i går aftes, da vi havde besøg af en god ven, og menuen stod på lammekoteletter med myntepesto. Og lad det være sagt med det samme. Det er en STOR vin, med masser af frugtsmag, solbærnæse, bløde tanniner og lækre strejf af mørk chokolade. Jeg synes, det holder - specielt til det krydrede, grillede lam - men jeg vil tro, at vinelskere, som sværger til den mindre voluminøse europæiske stil, vil rynke lidt på næsen og tsk-tsk'e over den californiske frugtbombe. Det ville nu ikke være helt fair - man kan have en præference for den ene eller anden stil, men det ændrer efter min ydmyge opfattelse ikke på, at Howling er en veltillavet kvalitetsvin, som fortjener de 93 point, som Robert Parker har tildelt den.

Skulle der være nogle californiske udlandsdanskere blandt min svulmende læserskare, så kan I købe vinen i K&L for blot $35 (det er altså god kvalitet til prisen). Jeg har ikke fundet en dansk forhandler (hint, hint danske vinimportører, måske var det noget for jer), men har du lyst til at prøve en californisk kvalitetssyrah, så skulle Tensley være et godt bud (tak for tippet, Holmgård) - den forhandles af KK-wine i Danmark. Sigurd Muller forhandler Tablas Creek, som også regnes for en af de gode Rhone-producenter i Californiens Central Coast-region.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar