mandag den 4. april 2011

Russian River-blær

Det er hårdt, men nogen skal jo gøre det. Jeg mener, besøge de smukke vingårde i det endnu smukkere Russian River Valley, der er kendt for sine uforlignelige Pinot Noir-vine. Misundelse er helt på sin plads! Som et plaster på såret har jeg samlet et lille udvalg af lækre Russian River Valley Pinot Noir-vine, som du kan købe i Danmark. Så tør øjnene, efter du grædende har tygget dig igennem denne blære-post, og und dig selv et par velfortjente Pinot-basser at varme dig på.

Denne weekend bød på et tiltrængt escape til mit elskede Russian River Valley - elsket, fordi der er så smukt, og fordi mine største vinoplevelser stammer netop herfra. Med bløde grønne bakker friseret i fine mønstre af vinstokke, gamle mosbegroede, krogede egetræer og den røde Russian River, som snor sig dovent igennem landskabet - I love it! Her er mindre overrendt end i Napa Valley, der er længere mellem vingårdene, og ofte har personalet i tasting room'et mere at byde på i form af tid, viden og engagement. Og som ejer af en convertible er det et ekstra plus, at man kører på små, snoede veje uden ret meget trafik, så søndagsbilisme i livsnydertempo er tilladt.
Vinsmagning er skam en alvorlig sag, der kræver høj koncentration - og lækre solbriller. Den nydelige herre til venstre er vores gode ven Kasper Moth Poulsen a.k.a. Kungan av Göteborg.
For mig er det mest lærerige ved at besøge en vingård muligheden for at smage flere af husets vine side-by-side og pludselig opdage, at selv vi almindelige dødelige kan smage forskel ikke bare på sorter, men også på årgange og vinmarker, fremstillingsteknikker og dyrkningsmetoder. Og så får man bare på et eller andet plan en bedre fornemmelse med vinen, når man har set, hvor den er groet, høstet og produceret - og måske endda har været heldig nok til at få en sludder med vinmageren, ejeren eller bare en vidende og engageret repræsentant for vinhuset.
Livet som dansk post doc på U.C. Berkley er hårdt - bare spørg min hårdtarbejdende mand!
Men nogle gange er et lækkert tasting room, høj sol, smuk udsigt og god vin i glasset også bare det ultimative livsnyderkick, som ikke behøver yderligere retfærdiggørelse. Som i denne weekend, hvor turen gik til et for mig ukendt winery, nemlig Lynmar Estate, som ligger i hjertet af Russian River Valley. Huset laver efter eget udsagn 'Luxury Pinot Noir', og deres enkeltmarksvine ligger da også konsekvent på 90+ point hos Winespectator. Den største oplevelse på Pinot-fronten var for mig husets 2008 Quail Hill Vineyard Pinot Noir, der med vinmagerens egne ord ikke er nogen bly viol: Overvældende bæraromaer i næsen blandet med toasty oak, rund, blød og fyldig i munden med en dejlig eftersmag af varme skovjordbær, som bliver hængende længe. Måske ikke den mest elegante Pinot, der har krydset min vej. Bestemt en god oplevelse, men ikke lige den, jeg drøner ud og køber en kasse af - specielt ikke til $60/flasken. Omgivelserne og tasting room'et kan der til gengæld ikke sættes en finger på - moderne og luksuriøst med behørig sans for egen storhed og en terrasse midt i vinmarkerne, som i sig selv er et besøg værd.

Vinstokke på randen af 'budbreak'
KKwine forhandler nogle af mine favorit Pinot'er fra Russian River Valley, nemlig DuMOL og Rochioli. Philipson Wine forhandler Paul Hobbs og Joseph Phelps som også regnes blandt topproducenterne fra regionen, og endelig Bergman Vin-import, som forhandler Inmann og Pedroncelli, hvoraf sidstnævnte kan fåes for under en hund, hvilket ellers er et sjældent syn for en god Russian River Pinot.
Malerisk udsigt over Sonoma Valley

Ingen kommentarer:

Send en kommentar