torsdag den 7. april 2011

Prøv det, prøv det...

...var der engang en sød jysk pige, der sagde i en Always Ultra-reklame. Og overraskende nok virkede det. Så jeg vil forsøge at gentage succesen: Når du skal købe vin næste gang, så prøv en rigtig vinhandel i stedet for supermarkedet. Prøv det, prøv det! Det giver ikke nødvendigvis en tør og ren fornemmelse, men der en god chance for, at du kommer hjem med andet og bedre, end du plejer.

To ting ved mine indkøbsvaner har ændret sig markant, siden jeg så lyset i, hvad man på denne side af dammen kalder 'fine wine'. 1: Budgettet er mangedoblet, og 2: Jeg køber måske kun 10% af min vin i supermarkeder. Det med budgettet gør naturligvis lidt ondt, men nu har jeg aldrig været typen, der gemmer til natten, så der dybest set ikke noget nyt i det. Til gengæld er det med at købe vin i specialforretninger eller direkte på vingården en ny og super fed nyopdagelse. Hvorfor? Tre gode grunde:

1) Udvalget er større og bedre.
2) Du får (som regel) kompetent rådgivning.
3) Du kommer måske hjem med noget helt nyt, som du ikke anede, du er vild med.

En undersøgelse fra 2009 viser, at COOP er Danmarks største vinimportør, og Dansk Supermarked den næststørste. Tilsammen sidder på godt og vel 75% af markedet. Kun 6% af den vin, som sælges i Danmark, sælges via specialforretninger. Som storimportører kan COOP og Dansk Supermarked forhandle gode priser hjem, men de er til gengæld begrænset til at indkøbe masseproducerede vine, helst kendte brands, som er nemme at markedsføre fx Banrock Station, Lindeman, Hardys og Sunrise.

Lindemans i kassevis i Bilka
Og endelig må vinene helst ikke koste over en 50'er, for så kan de ikke afsættes uden for storbyerne - og knap nok der. Det er klart, at disse kriterier sætter store begrænsninger på eventyrlyst og kvalitet. Og det er altså lidt kedeligt i længden, men desværre ved de færreste, hvad de går glip af.

Det med prisen er en stor hurdle for udbredelsen af kvalitetsvin i Danmark. Ifølge samme undersøgelse betaler danskerne i gennemsnit 44 kroner for en flaske vin - og i dette beløb er også indregnet vin, vi køber til højere priser på restauranter. Jeg ved godt, at vi har finanskrise og alt det der, men jeg ved også, at de fleste i min vennekreds og familie (I ved, hvem I er!) snildt kunne finde plads i budgettet til en gang imellem at slippe en 200 eller 300-mand for en flaske vin. Bare en eller to gange om måneden.

Ugens tilbud i Superbrugsen. Kvantitet over kvalitet.
Jeg tror, de fleste vil opleve, at man ikke behøver hedde Per Pallesen eller Søren Frank for at kunne sætte pris på en bedre vin. Når jeg serverer en kvalitetsvin for folk, som er glade for vin, men som normalt holder sig til supermarkedernes tilbud, så har de ingen problemer med at smage forskel. Heller ikke selvom jeg ikke har fortalt dem, at den vin, de drikker, har kostet 4-5 gange mere end, hvad de er vant til. Så kom nuuu - prøv det! Belønningen er store vinoplevelser, større nydelse og glæden ved at gå på opdagelse i en ny og meget fager verden. Og som vi siger - you're worth it!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar